Ik ben begonnen met de slides van de vorige les op te zoeken. Via facebook was ik terecht gekomen op de slideshare.net site. Frustratie toen ik er achter kwam dat je een account moet hebben om een presentatie te downloaden. Alles goed en wel, dan heb ik de slides maar ‘live’ bekeken.

Een facebook account had ik al. Ik was al wat gewend met het hele facebook systeem. Erik Duval was snel gevonden via de zoekfunctie rechts bovenaan. Toegevoegd als vriend en via zijn pagina ook snel de chikul09 groep gevonden en mezelf toegevoegd als lid. Dat ging allemaal vrij snel.

Het volgende was wordpress. Via de homepage van wordpress was een account snel aangemaakt. Over lid worden van deze blog, die aangemaakt was door een teamgenoot, vond ik niet direct iets terug. Blijkbaar moest hij mij specifiek toevoegen. Vond het wat jammer dat er op het eerste zicht niet direct een ‘online-aanvraag-systeem’ is. Iets gelijkaardigs aan het toevoegen van vrienden/groepen in facebook.

Next twitter! Blijkbaar was mijn volledige naam te lang om aanvaard te worden op twitter. Excuseer, maar is ‘Brecht Van der vekens’ dan zo’n extreem lange naam? Ik ga akkoord dat ze restricties leggen op een gebruikersnaam maar 20 karakters voor een volledige naam vind ik toch wel te weinig. Hier ging het geheel wat trager. Het duurde langer voor de pagina’s laadden maar goed, dat zal wel gewoon aan kotnet liggen. De prof heb ik snel teruggevonden en het wees allemaal uit hoe het volgen van personen ging.

Als voorlaatste was delicious aan de beurt. Hoe vindt je deze webpagina terug? Tegenwoordig is het toch voor vele mensen de gewoonte een naam in te typen op google om dan de eerste of de tweede hit aan te klikken. Als je ‘delicious’ opzoekt op google vindt je in de eerste tien hits nergens de homepage van de website terug. Dan maar gewoon delicous.com uitgeprobeerd. Op zich is dat niet zo’n storende factor, want eenmaal een site bezocht is, staat die toch tussen de geschiedenis van je browser en navigeer je via daar.
Wat me stoorde aan deze registratie is dat het wachtwoord ‘vele’ restricties had. Je moest een nummer in je wachtwoord hebben en je wachtwoord mag niet te fel op je accountnaam lijken. Allemaal wel veilig enzo, maar kan toch wel storend zijn als je als gebruiker hoopt op een snelle registratie. Elke keer je dan een nieuw wachtwoord moest kiezen, moest je ook opnieuw zo’n captcha invullen! Na vele keren dat formulier opnieuw te moeten invullen, ben ik dan uiteindelijk toch ook een trotse eigenaar van een delicous account.

Last but not least, Netlog. Registratie daarop was ook allemaal voor de hand liggend en gebeurde vlot. Waar ik niet mee kon lachen is dat netlog blijkbaar mijn contactpersonenlijst had gekregen van MSN. Zo had het dan al een hoop vrienden voorgesteld die ook al over een netlog account beschikken. Op zich een leuke en handige functie, maar ik vind dat ze daar toch op zen minst toestemming mogen voor vragen. Of zit ik hier mis? Het zoeken en vinden van de professor was een ander verhaal. De zoekfunctie (gelijkaardig aan facebook) gaf een persoon uit londen terug. De afwezigheid van een foto maakte het proces niet gemakkelijker. Al een geluk dat het account zichtbaar was zonder vrienden te moeten zijn. Hierdoor kon ik de prof zijn vrienden zien en bekende gezichten herkennen.

Eerste post achter de rug, word count: 580. Leuke meta-informatie van wordpress.

Tot de volgende post.

Brecht Van der vekens

~ door brechtvdv op februari 16, 2009.

Geef een reactie

 
