Registreren, registreren en nog eens registreren

Gedurende de week heb ik mij voor het vak gebruikersinterfaces voor een aantal online-communities ingeschreven, alhier mijn ervaringen:

Een facebook account had ik reeds meer dan een jaar, dus over de inschrijfprocedure kan ik niet veel meer kwijt. Ik herinner me wel dat je voor het inschrijven op het KULeuven netwerk je studenten-emailadres moest opgeven en dat de controlemail hiervoor wel even op zich liet wachten, waardoor je pas na enkele dagen het netwerk kon joinen, maar het is goed mogelijk dt dit reeds aangepast is.

Om bots van mensen te onderscheiden gebruikt (gebruikte? ) facebook indertijd een irritant CAPTCHA systeem waarbij bijna elke actie (vriend toevoegen, bericht op wall posten, etc…) moest geverifieerd worden. Facebook bood hier echter een gratis sms-dienst voor aan waarbij men na een sms’je te ontvangen en de bijgevoegde code te submitten voortaan als ‘mens’ beschouwd zou worden. Slecht nieuws voor de privacy-fielen, goed nieuws voor de mensen die snel geirriteerd worden van het overtypen van onmogelijk onduidelijke, willekeurige woordjes.

Een netlog account had ik ook reeds een half jaar. Ik kan me niet herinneren dat hier iets speciaal aan op te merken viel. Wat mij wel nog steeds stoort aan de dienst is dat ook hier bijna elke actie door een CAPTCHA gevolgd wordt. (en vreemd genoeg is het niet elke keer, maar ik heb er nog geen systeem in gevonden). Ook hier kan een smsje een uitweg bieden, maar dit smsje is helaas betalend, en zoveel is het gebruiksgemak me nu ook weer niet waard.

Voor men wordpress account was de inschrijfprocedure vrij duidelijk, een makkelijk vindbare knop. De password strength meter is ook wel een leuke toevoeging, net als de humoristische aanpak.
Een negatief punt daarentegen is het feit dat je wachtwoord in plaintext wordt opgeslagen op de server (dus geen hash) en dat het op de koop toe nog eens in je activatiemail getoond wordt. Niet zo aangenaam als je wachtwoorden voor meerdere sites gebruikt en er iemand staat mee te lezen terwijl je de activatie uitvoert…

Twitter:
– Pluspunten: Een leuk introductiefilmpje dat het ganse concept kort uitlegt. Mogelijkheid tot importeren van contacten via msn/google-adresboek/… (al geef ik mijn emailwachtwoord niet graag af aan derden, zelfs niet als ze plechtig zweren er niets mee van plan te zijn)
– Minpunten: CAPTCHA bij registratie

Delicious: De enige waar ik echt problemen mee had om te registreren. Een onduidelijke CAPTCHA en een hoop regels voor het wachtwoord (ik kies mijn wachtwoord toch ZELF?) die pas bij het submitten gecontroleerd worden hebben ervoor gezorgd dat ik meerdere malen opnieuw heb moeten proberen met de nodige frustratie tot gevolg.

Kort samengevat, de registratie verliep bij de meeste diensten vrij vlotjes (al deed Delicious toch even moeilijk) zodat ik klaar ben om deze diensten te verkennen, te beginnen met deze eerste blogpost.

 

Pieter

~ door twonkel op februari 16, 2009.

Geef een reactie

 
