RouterStation UI/Firmware Challenge

Na alle bookmarks doorlopen te hebben, sprak deze mij het meeste aan.  Niet omdat ik wil deelnemen aan de challenge maar omdat deze link duidelijk aangeeft dat goede gebruikersinterfaces maken wel degelijk een uitdaging is. Na vooral vakken zoals MOP en P&O leek de interface naar de gebruiker toe maar iets dat laat in de ontwikkeling van de applicatie gedaan wordt,eerder minder belangrijk. Maar ondertussen is het mij al zeer duidelijk geworden dat er meer aandacht aan de gebruikersinterface gegeven moet worden bij het design van een systeem of applicatie.

Opvallend is voor mij is wel dat in de verwachtingen voor de winnaar staat “Simplicity and intuitiveness for the end user (both newbie and expert)”.  Er wordt met andere woorden gevraagd naar een INTUITIEVE interface … er zijn blijkbaar toch nog mensen die dat woord durven gebruiken. Naar mijn mening zouden eerder criteria zoals leertijd en tijd om zich te herinneren hoe een taak uit te voeren belangrijk moeten zijn.

Als ik dan even over de challenge zelf nadenk, dan is deze ook wel zeer groot. De interface van een router moet alle mogelijke configuraties van netwerken en functies ondersteunen op een zo transparant mogelijke manier.  Sinds meer en meer mensen thuis een thuisnetwerkje opzetten, moet de interface ook zo eenvoudig mogelijk zijn. Maar om daarentegen alle functies te kunnen aanbieden zal de ui zeer complex worden. Een mogelijke oplossing lijkt mij de invoering van een ‘expert mode’; vraag duidelijk aan de gebruiker wat voor technische ervaring hij heeft met netwerkconfiguratie en toon afhankelijk hier van een andere interface.

~ door darkarchon2009 op maart 2, 2009.

Geef een reactie

 
