Tips voor een populaire facebook-app

Ik bespreek de volgende delicious bookmark: http://www.pcworld.idg.com.au/article/198701/five_tips_making_popular_facebook_app

Dat vele mensen facebook-applicaties maken enkel en alleen om er geld mee te verdienen is voorspelbaar. Ook in het vak gebruikersinterfaces is de bereikbaarheid van facebook een reden waarom we deze gebruiken als omgeving. Je kan heel snel heel veel gebruikers bereiken. Hierdoor zou je dus ook heel snel geld verdienen met advertenties toe te voegen aan je applicatie.

Het artikel vermeld 5 tips voor een succesvolle applicatie. Ik zal deze 5 tips reflecteren op onze hello-kitty-applicatie.

1) Target the friends list
Als je zo snel mogelijk zo veel mogelijk gebruikers wilt, moet je de vriendenlijst van users aanspreken. Facebook zorgt ervoor dat requests of invites enkel gestuurd kunnen worden door goedkeuring van de user. Je moet dus op een of andere manier de gebruiker een meerwaarde geven aan het inviten van zijn/haar vrienden. Bij onze hello-kitty-applicatie geven we de user 10% health bij elke invite. Om ‘misbruik’ tegen te gaan hebben we er wel voor gezorgd dat users die reeds een kitty hebben niet in de lijst weergegeven worden.

2) Make it sticky
Wij hebben getracht naar een welbepaald gedrag toe te werken. Users die zich aanmelden, even enkele minuten onze applicatie gebruiken en daarna terug weggaan. Aangezien het vechtsysteem nog grotendeels afhangt van een willekeurige factor en er buiten het vechten niet veel functionaliteit is hebben we hiervoor gekozen. Met maximaal 3 gevechten per 6 uur per vriend bekomen we dit. Op deze manier proberen we users niet éénmalig lang maar vele korte keren op onze applicatie te krijgen.

3) Make it social
Het feit dat je met een kitty tegen kitties van je vrienden moet vechten, spreekt het sociale aspect voor zich.

4) Leverage your site
Hierin wordt aangekaart dat je de functionaliteit van je eigen website groter moet maken dan de facebookapplicatie. Wij hebben geen aparte hellokittyfightclub website dus deze tip is op ons niet van toepassing.

5) Prepare to scale
Aan extra hardware en sterkere servers moeten we nog niet direct denken. Maar applicaties (of websites over het algemeen) die plots enorme aandacht krijgen moeten voorzien zijn om zulke aantallen aan te kunnen. Zoiets weet je natuurlijk nooit op voorhand en ik denk dat het moeilijk is hier preventief te werk te gaan. Het zou zonde zijn geld te investeren in apparatuur dat dan blijkbaar niet nodig bleek te zijn.

Advertenties

~ door brechtvdv op mei 7, 2009.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: