Beste app medestudenten

Tijdens de les werd ons gevraagd om de ‘beste’ app te stemmen. Ik koos hierbij voor ‘WordStock’ en dit verdient een beetje verdere uitleg.

De belangrijkste reden hiervoor is de look die de applicatie uitstraalt. De banner is een mooi staaltje grafisch ontwerp, de gekozen kleuren passen mooi bij elkaar en het geheel ziet er erg strak uit. Hoewel je 2 keer met je ogen moet pinken bij het toekomen is het spelconcept vrij snel duidelijk, en de toegevoegde info popups hebben een fantastische meerwaarde. (Kudos voor de developers)

Het is echter niet de eerste applicatie die ik zal openen als ik op facebook kom, integendeel. Ik verover veel liever planeten van vrienden of geef hun kitties een paar extra blauwe ogen (beetje eigen reclame… đŸ˜‰ ) dan dat ik de actualiteit voorspel en toekijk hoe men aandelen stijgen en dalen. Het spel-aspect grijpt me niet vast en ik vrees dat geen enkele interface me ooit warm zal maken voor beursspelletjes.

Dit is me bij andere groepen ook duidelijk geworden. Neverending Story vind ik een prachtige applicatie, een mooi ogende no-bullshit gui. Helaa ook hier kan ik mezelf niet motiveren om een lijn te schrijven in de verhalen van men vrienden, net zoals ik vroeger het omgevouwen blad dat werd doorgegeven wijslijk aan mijn buur doorgaf. Ik ben geen schrijverstalent en haal er bijgevolg ook weinig voldoening uit. De inspiration fairy vond ik dan weer een geniaal idee dat vervolgens ook mooi uitgewerkt werd, en hoewel het mijn ‘geen inspiratie’ excuus gedeeltelijk van de kaart veegt ga ik me nog steeds niet geboeid voelen om verhaaltjes te schrijven.

Conclusie van dit alles is dat een mooie GUI een niet-leuk spel niet aantrekkelijker zal maken, en een slechte GUI desondanks de geĂ¯nteresseerde gebruikers niet per-se zal wegjagen. Het is na de presentaties wel duidelijk geworden dat kleine veranderingen echt wel een verschil kunnen maken, zo hebben we ook bij onze eigen applicatie het aantal gevechten per persoon kunnen opkrikken door het toevoegen van 2 eenvoudige knoppen. CHI matters, maar als het onderliggend systeem te wensen overlaat zal een app nooit ‘the chasm’ overbruggen.

Pieter

~ door twonkel op mei 22, 2009.

2 Reacties to “Beste app medestudenten”

  1. Grappig, ik heb net hetzelfde opgemerkt @ http://clickoktocancel.wordpress.com/2009/05/22/de-andere-groepen/

    • Mja ik heb me indertijd op facebook zelfs met een stom racespel met de lelijkste interface ooit geamuseerd. Het virale effect zit hem meer in het concept dan in de mooie weergave denk ik.

Geef een reactie

 
